torstai 4. helmikuuta 2016

Mikä teitä kiinnostaa?

Tänään olimme ajatelleet avaruus-projektin päätökseksi katsoa yhdessä elokuvan Olipa kerran avaruus. Aamupiirissä keskustelimme projektista ja suunnittelimme uutta. 
Yritin kysellä lapsilta mitä vielä avaruuusasioissa jäi kiinnostamaan.
- mikä se on se uusi soikea planeetta?
- alkuräjähdys
Totesimme vielä, että iPadien kansiosta Avaruus löytyy sovelluksia, joista lapset itsekin voivat tutkia planeettoja ja tähtikarttoja. Siinä yhteydessä kerroin, että katsomme elokuvan Olipa kerran avaruus.
Penkistä kuului kommentteja:
- entäs ne miun kuvaukset?
- onko pakko katsoa koko ajan?
- miulla on ajatus, kuvataan..norppajuttu miulla..

OK. ei ole pakko katsoa koko ajan, jos on muuta tärkeätä tekemistä mielessä.

Mikä teitä kiinnostaa? Mitä alkaisimme seuraavaksi tutkia?
- KAIKKI!  Oli vastaus. Jaaha! Tulipa meille aikuisille vaikea vastaus...

Aloin sitten 'ongelle' kysellen kuuteista ja norpista, joita he juuri olivat touhukkaasti ommelleet ja niillä elokuvia suunnittelivat. Johdattelin keskustelua talveen, jäälle ja kaloihin kysellen lasten kokemuksia.
- norpat syö kaloja
- järvi ei ole jäässä kokonaan talvella, koska olen iskän kanssa käynyt pilkillä
- kaloja vois tutkia vielä
Esimerkiksi näin kertoilivat lapset. Jätin asioita vielä auki, ehkä sieltä uusia tutkimisen kohteita paljastuu talven mittaan. Läheiselle järvelle on päiväkodista lyhyt matka.

Elokuva katsominen ei lapsia tosiaankaan jaksanut kauan kiinnostaa, oli muita tärkeämpiä ajatuksia.
Kuvasimme sitten taas kolme lasten suunnittelemaa animaatiota, muutama valmisteli huomiseksi uutta elokuvaansa ja tietysti yhteisleikit olivat tärkeitä tänään. 

Lapsi on oman oppimisensa järjestäjä todellakin, meidän aikuisten tehtävä ryhmässä on tehdä se mahdolliseksi.
Analysoin vähän lasten opettelemia toimintoja tänä aamupäivänä:
- etupisto-ompelu
- huovan leikkaaminen
- mallin mukaan piirtäminen
- motorinen tarkkuus ja ketteryys sekä reaktiokyky
- sääntöjen noudattaminen leikissä ja pelissa
- yhteisleikin juonen kehittely ja vuorovaikutustaidot 
- leikin suunnittelu ja kuvaaminen animaatioksi
- visuaalinen suunnittelu
- hienomotoriset taidot ja hahmotus rakentelussa
- vuorottelu, suullinen ilmaisu, kuuntelu, ristiriitojen selvittely
- mielikuvitus, luovuus ja rohkeus itseilmaisuun ryhmässä
- oman toiminnan ohjaus
- toisen huomioonottaminen
- empatiataidot, tunteet; miltä minusta tuntuu? miltä toisesta tuntuu?
- asiota voi tutkia kirjoista, internetistä, tekemällä 
- miten voi tehdä itse elokuvan iPadilla, miten Green Screen -sovellus toimii, miten kuvataan animaatio, miten voi itse äänittää musiikkia iPadilla
..ja luultavasti vielä paljon muutakin!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti